Swiekes houdt van bier

Wij bij SWIEKES zijn in de eerste plaats liefhebbers. We houden van het goede leven. We genieten van onze zalige biercultuur. En zijn er fier op hier in het land van het bier, mee te bouwen aan een eeuwenoude geschiedenis van brouwen. We willen benadrukken dat de onze bierfirma alleen maar bestaat omdat we doen wat we graag doen. In mei 2018, toen Marc op 25 liter schaal een speciaal gelegenheidsbiertje als cadeau voor het huwelijk van een nichtje brouwde, ziet het recept dat nadien “Swiekes Tripppel” zou worden, het levenslicht. Het heet voor de gelegenheid dan nog “Kalverliefde”. De gasten op het feest vonden het een voltreffer en Bert Braet, die voor deze gelegenheid het etiket voor de “Kalverliefde” had ontworpen, oppert op dit feest voor het eerst dat deze heerlijke tripel niet verder verborgen mag blijven voor bierminnend België. Bert, ondertussen één van de 3 vaste vennoten, trok uiteindelijk de brouwer over de streep en een aantal maanden later werd dan voor de eerste maal een 10 Hl batch bij brouwerij Pirlot in Zandhoven gebrouwen, onder ons toezicht en naar ons recept.

Een snelle start in de Limonat in Retie

Bert Braet is marketeer en stond in zijn carrière o.a. mee aan de wieg van onder meer de ‘Who took my badjas’-spot voor Belgacom (“Subiet no koffiekoeken for you hé”) en ‘Stihl, Stehrk werk’. Zo kwamen ook de 3 'P's van Swiekes Tripppel van zijn hand. Op de vooravond van de eerste afvulling bij Pirlot , belde de drukker in paniek naar de brouwerij om te melden dat er een drukfout op het etiket stond volgens hem. En dat hij hierdoor in allerijl zou moeten herdrukken.
De eerste batch zou als experiment gebruikt worden om als special beer op de zomerbar “Limonat” te schenken. Limonat was een 3 maanden durende pop-up in de voormalige limonade fabriek in Retie in de zomer van 2019. Toen de naam voor het zomerbier moest gekozen worden was “Limonat” uiteraard geen optie omwille van de mogelijke (en gevaarlijke) verwarring met de kinderdrank. Daarom werd “Swiekes”, de vroegere bijnaam van de brouwer last minute gekozen.

Eindelijk onze eigen Tripppel

We hadden al afgesproken met de vrienden dat als het bier niet verkocht zou geraken, er een groot gratis tuinfeest zou georganiseerd worden. Maar door het onverwachte succes zaten we na 3.5 week echter al door de voorraad heen. Ons eerste bier “Swiekes Tripppel” werd ongelofelijk positief onthaald omwille van zijn back-to-basic gehalte dat een tegenbeweging vormt voor de talrijke exotisch ontwikkelde en extreme bieren van diverse brouwerijen. Een bekende biersommelier beschreef hem onlangs als volgt: “Een fijne kruidige tripel, met goede balans tussen verwarmend en fris/fruitig. Heerlijk gecarboniseerd en fijn doordrinkbaar. De fruitige toetsen (banaan, sinaas) geven de toegankelijkheid net dat extra complexe laagje waardoor je bij iedere slok toch weer wordt verrast”.

Alles is op

In allerijl werd naar een brouwerij met een onmiddellijk beschikbare capaciteit gezocht om nog voor het einde van de zomerbar opnieuw een voorraad te laten brouwen. Brouwerij Pirlot kon niet onmiddellijk capaciteit aanbieden, waardoor Brouwerij het Nest onze volgende 30 Hl brouwde. Sindsdien is onze productie onder gebracht in Het Nest. Ze hebben ons ongelofelijk begeleid in onze eerste stappen naar commercialisatie op de biermarkt. Onder impuls van het succes in de zomerbar werd beslist om ook lokale Horeca, restaurants, drankenhandels en andere evenementen te bezoeken en aan te schrijven. En zo was deze 30 Hl batch ook alweer voortijdig uit stock. Een aantal toonaangevende cafés en ook vele restaurants en drankenhandels (P&T Turnhout) uit de buurt waren van in het begin super enthousiast en liggen daardoor mee aan de basis van ons succes. Ook familie, vrienden , kennissen, tal van enthousiaste bierliefhebbers en -kenners zijn ons genegen vanaf het eerste uur en door die vorm van ambassadeurschap blijven we vooral lokaal groeien.

Maart 2020: Opstart vennootschap

In 2019 vervoegd Filip Hendrickx de vennootschap. Filip is boezemvriend van hobbybrouwer en recept ontwikkelaar Marc Swinnen, had meer dan 30 jaar ervaring in sales en een passie voor bier. Hij geeft daardoor een enorme boost aan de verkoop in Limburg.
Met deze nieuwe bezetting wordt op 3 maart 2020 de nieuwe vennootschap Swiekes BV boven de doopvont gehouden. Ondanks het feit dat in dezelfde maand België op slot gaat n.a.v. de eerste lockdown, nemen we toch een vliegende start. Voornamelijk door de toename van de consumptie thuis die Horeca verkoop grotendeels compenseert.

OKTOBER 2020: Swiekes Black Out

In Oktober 2020 ziet ons eerste “donker” bier, onder de naam “Swiekes Black-Out” het levenslicht. Het was in eerste instantie een limited edition om de markt even af te tasten. Ondertussen is de Black Out vast in ons gamma opgenomen en werd het recept nog wat bijgestuurd.
Swiekes Black Out is een donker bier met een stevige body en een lekker lange afdronk. In de neus fruitige toetsen van peer, rozijn, een vleugje dadel. Verder kandij en amandel. Smaak van chocolade, drop, koffie, rozijnen en caramel met een zeer subtiele onderliggende hoptoets.
Het geheel zorgt voor een lange afdronk die zowel lichtbitter als lichtzoet ervaren wordt.

November 2020: European Beer Challenge

Zouden we onze tripppel eens niet insturen op een wedstrijd om eens te zien of wij niet wat te bevooroordeeld zijn over de smaak van ons eigen bier, dachten we. Zo gezegd zo gedaan.
In November 2020 komt het verdict van onze inzending. Stiekem gehoopt dat we minstens een eervolle vermelding zouden krijgen. Tot onze verbazing ontvingen we van de eerste keer de hoogste onderscheiding op “The European Beer Challenge 2020” in Londen, het hoogste niveau van erkenning in de branche. De bierwedstrijd is één van de belangrijkste van Europa.

ZOMER 2021: Swiekes Biercocktail

“Chocolate & More” komt met het idee om onze tripppel als basis voor een biercocktail te gebruiken om voornamelijk de zomerbars iets speciaals te bieden. Geert Moelants ontwikkelt het recept en wij geven het vorm.

OKTOBER 2021: Swiekes Tripppel Whiskey Barrel Aged (WBA)

Heerlijk experimenterend waagden we ons ondertussen ook al aan een limited edition “Swiekes Tripppel Whiskey Barrel Aged”, die 10 maanden lagerde op exclusieve whiskeyvaten. Voorzichtig als we zijn was de oplage beperkt (800 flessen van 75 cl), en dus op een mum van tijd de deur uit exclusief voor de particuliere liefhebbers, vrienden en kennissen.
Door dit succes van de WBA gedreven, gingen we op zoek naar soortgelijke vaten hebben recent een aantal mooie vaten gevonden. Dus stay tuned voor een nieuwe editie (we mikken op zomer 2022).

Wiezijnwij_V2_1920x1080

Wat vinden anderen van ons bier?